تنفیذ رییس‌جمهور جدید، صحبت از عزم جدی دولت سیزدهم برای مهار تورم و گرانی و احتمال تعطیلی و قرنطینه به‌منظور کنترل شیوع ویروس کرونا مهم‌ترین سیگنال‌های اثرگذار بر بازار شمش و محصولات فولادی ظرف روزهای اخیر بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ اثرگذاری این سیگنال‌های کاهنده بر رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا به میزانی جدی بود که اجازه نداد قیمت این محصول در این بازار پس از عدم‌عرضه سه هفته‌ای رشدی محسوس داشته باشد و حتی بهای معامله شمش فولاد در این بازار نسبت به نرخ معامله آن در بازار آزاد ظرف هفته‌های قبل اندکی عقبگرد قیمتی نیز داشت.
عرضه‌ شمش فولاد پس از وقفه سه هفته‌ای
ظرف یک ماه گذشته فولادسازان کشور با چالش تامین پایدار برق روبه‌رو بوده‌اند و همین موضوع نیز به شدت تولید این واحدها را تحت‌الشعاع قرار داده است. با توجه به تعطیلی یا افت قابل ملاحظه تولید میان فولادسازان کشور ظرف این مدت، اغلب این تولیدکنندگان اقدام به فروش محصول موجود در انبار خود کرده‌اند و طبیعتا در حال حاضر میزان موجودی این واحدها رو به اتمام است.

بنابراین استمرار قطعی و نوسان برق این واحدها می‌تواند بازار فولاد کشور را در هفته‌های آینده با شوک‌های بیشتری روبه‌رو کند. با این وجود روی کار آمدن دولت جدید حتی ذهنیت احتمال اعمال سیاست‌های سختگیرانه به‌منظور کنترل قیمت‌ها سرعت‌گیری قوی است که در کوتاه‌مدت از رشد قیمت فولاد به‌علت کمبود عرضه جلوگیری می‌کند. افزایش قابل ملاحظه بهای شمش و محصولات فولادی اولین واکنش بازار به خبر قطعی برق فولادسازان در اواسط تیر ماه امسال بود.

البته همزمان با انتشار این خبر بورس کالای ایران عرضه شمش فولاد را در این بازار متوقف کرد تا متقاضیان این محصول در واکنش به این خبر خریدهای هیجانی نداشته باشند. عموما انتشار اخباری همچون توقف تولید از دو منظر می‌تواند بر بازار اثرگذار شود؛ منظر روانی و منظر عملکردی. به این ترتیب بورس کالا برای جلوگیری از اثرگذاری روانی این خبر بر بازار شمش و محصولات فولادی از هفته سوم تیر ماه تا هفته منتهی به ۸ مرداد عرضه شمش فولاد را در این بازار متوقف کرد. البته بازار آزاد مقاطع طویل فولادی به خبر تعطیلی واحدهای فولادی واکنش نشان دادند و شاهد ورود نرخ میلگرد به کانال ۱۷هزار تومانی بودیم که رقمی قابل‌توجه برای این محصول به شمار می‌رود.

پس از سه هفته توقف عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا، دیروز این بازار میزبان عرضه بالغ بر ۱۲۶ هزار تن شمش فولاد بود. عرضه‌کنندگان این محصول را با قیمت پایه‌ای در محدوده ۱۲ هزار و ۸۵۰ تا ۱۶ هزار و ۵۶۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس کالا عرضه کردند که این رقم رکورد تاریخی قیمت عرضه شمش فولاد در این بازار بود. با این وجود مصرف‌کنندگان این محصول که سه هفته در انتظار عرضه بودند استقبال خوبی از این بازار داشتند و در مجموع تقاضایی در حدود ۲۰۰ هزار تن را در این بازار به ثبت رساندند که به معامله ۱۰۶ هزار تن شمش فولاد با میانگین نرخ ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان منجر شد. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت این شمش برای خریدار برابر ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

به گفته فعالان بازار ظرف سه هفته اخیر که شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا عرضه نشد، دادوستد این محصول در بازار آزاد انجام می‌شد که البته عمده عرضه‌ها از سوی تولیدکنندگان کوچک و واحدهای القایی بود. بهای معامله این شمش در بازار آزاد ظرف روزهای گذشته حدود ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بالاتر از نرخ معامله امروز شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا بود. این موضوع بیانگر موفقیت ناظران این بازار در کنترل قیمت‌ها با افزایش عرضه است. البته سیگنال‌های دیگری همچون احتمال افزایش نظارت بر قیمت محصولات فولادی با تغییر دولت نیز سرعت‌گیری جدی در مقابل رشد بهای شمش فولاد بود. سید ابراهیمی رییسی، رییس‌جمهور جدید دیروز در مراسم تنفیذ خود مبارزه با گرانی و تورم را یکی از برنامه‌های اصلی دولت سیزدهم عنوان کرد. این موضوع سیگنالی مهم برای فعالان بازارهای مختلف به‌خصوص تولیدکنندگان محصولات فولادی به‌شمار می‌رود؛ چرا که این تولیدکنندگان احتمال می‌دهند که در هفته‌های آینده بازار با سختگیری و نظارت قیمتی روبه‌رو باشد؛ بنابراین حاضر به رقابت قیمتی برای خرید محصول خود نیستند. این موضوع سیگنالی کاهنده برای بازار آزاد معاملات مقاطع طویل فولادی کشور نیز خواهد بود.

احتیاط معامله‌گران مقاطع فولادی در انتظار تغییر دولت
ظرف روزهای اخیر بهای میلگرد در بازار آزاد تهران به ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم رسید. توقف تولید شمش و محصولات فولادی به‌علت قطعی برق مهم‌ترین دلیل اوج‌گیری قیمتی در این بازار بود. با این وجود سیگنال‌های تغییر دولت ظرف روزهای اخیر به شدت از رونق این بازار کاست و این محصول را در معرض افت نرخ قرار داد. در این شرایط تعدیل بهای شمش فولاد در معاملات دیروز بورس کالا نسبت به نرخ فروش آن در بازار آزاد نیز سرعت‌گیری دیگر در مسیر افزایش نرخ محصولات طویل فولادی بود.

در عین حال به گفته فعالان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی فضای آکنده با ترس بر بازار آزاد مقاطع طویل فولادی حاکم شده و بسیاری از تجار از مراجعه نهادهای ناظر به انبارها و مطرح کردن اتهام احتکار واهمه دارند. این موضوع سیگنالی منفی برای بازار مقاطع طویل فولادی کشور است و می‌تواند از رونق معاملات امروز (چهارشنبه ۱۳ مرداد) مقاطع طویل فولادی در بازار فیزیکی بورس کالا بکاهد. در عین حال احتمال قرنطینه و اعمال محدودیت‌های سختگیرانه به منظور کنترل شیوع کرونا موضوع دیگری است که سرعت‌گیری در مسیر رشد قیمتی در بازار مقاطع طویل فولادی خواهد بود. البته انتظار می‌رود که تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی به دلیل احتمال تعطیلی دو هفته‌ای بازار تمایل نسبتا زیادی برای عرضه و فروش محصول خود در بازار فیزیکی بورس کالا داشته باشند. اما بعید به‌نظر می‌رسد که با توجه به شرایط حاکم بر بازار خبری از رقابت برای خرید محصولات آنها وجود داشته باشد.

رونق بازار شمش صادراتی با خبر ‌بی‌برقی
خبر تعطیلی یا افت قابل ملاحظه تولید فولادسازان کشور حتی بر بازار صادراتی اسلب، بیلت و محصولات فولادی کشور نیز اثرگذار شد. در حالی که بهای صادراتی این محصولات در مسیر تعدیل قیمتی حرکت می‌کرد، انتشار این خبر باعث شد تا متقاضیان شمش و محصولات فولادی ایران حاضر به خرید این کالا با نرخی بالاتر شوند.

به این ترتیب قیمت اسلب و بیلت صادراتی ایران از نیمه ماه جولای وارد مسیر رشد قیمتی شد و در هفته گذشته (روز جمعه منتهی به ۳۰ جولای)، هر تن بیلت صادراتی ایران فوب دریای خلیج‌فارس با نرخ ۶۳۸ تا ۶۴۵ دلار به ازای هر تن مورد دادوستد قرار گرفت که این رقم بیشترین نرخ معامله این محصول پس از نیمه ماه مه امسال بود. همچنین هر تن اسلب صادراتی ایران فوب دریای خلیج‌فارس نیز در هفته گذشته با قیمت ۷۶۰ تا ۷۷۰ دلار به‌ازای هر تن مورد دادوستد قرار گرفت که این رقم بیشترین قیمت معامله این محصول پس از روزهای ابتدایی جولای امسال بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− چهار = 2