شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با تغییر برنامه‌های راهبردی خود در مسیر‌های جدیدی از جمله صنعت مس قدم نهاده است که می‌تواند دستاورد‌های خوبی برای کشور و به دنبال آن سهامدارانش به همراه داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، بخش معدن به این نتیجه رسیده است که باید کار را به دست کاردان سپرد تا پروژه‌ها با سرعت بیشتری پیش روند.

در این بین شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» را باید پرچم دار فعالیت‌های سرمایه گذاری در بخش معدن دانست. این شرکت در سال‌های اخیر با تغییر رویکرد خود به سراغ صنایع دیگری غیر از فولاد نیز رفته و تلاش کرده تا فعالیت‌های خود را با روند بازار‌های جهانی مطابقت دهد. این موضوع می‌تواند سوددهی شرکت را هم تحت تاثیر قرار دهد.

شرکت «ومعادن» با توسعه فعالیت‌های خود، به سراغ ایجاد شرکت پروژه محور «تجلی» رفت تا با حمایت سهامداران خود و ورود به پروژه‌های جدید بتواند در کنار توسعه هر چه بیشتر بخش معدن به سوددهی بیشتری دست پیدا کند.

ورود به پروژه مس «جانجا» یکی از اتفاقات مهمی بود که در دستور کار «تجلی» قرار گرفت. با بهره برداری از ذخایر مس در شرق کشور می‌توان شاهد توسعه این منطقه، اشتغالزایی بیشتر و افزایش درآمد‌های این مجموعه بود.

آینده روشن فلز سرخ و حفظ روند رو به رشد قیمت و تقاضا در بازار‌های جهانی، فرصت خوبی برای «تجلی» و به دنبال آن «ومعادن» است.

این عوامل باعث شد تا «تجلی» در کنار هلدینگ صنایع و معادن غدیر، چادرملو، گل‌گهر و گهرزمین در مزایده «مس جانجا» شرکت و برنده این پروژه شود.

این معدن در کلاس جهانی قرار دارد و با ذخیره‌ای بالغ بر یک میلیارد تن به یکی از بزرگ‌ترین معادن کشور تبدیل خواهد شد.

چندی پیش نیز وجیه الله جعفری رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اظهار کرد: با فعال شدن معدن «جانجا» در سیستان و بلوچستان، بخش خصوصی فعالیت خود را در معادن اطراف توسعه بخشیده و آینده‌ای پررونق در انتظار آن مناطق است.

وی گفت: بر اساس تعهد سرمایه گذار در پنج سال آتی با احداث کارخانه تولید کنسانتره مس (ظرفیت سالانه حداقل ۱۳۰هزار تن) و ایجاد صنایع پایین دستی، شرایط برای رشد تولید و اشتغالزایی در این منطقه فراهم خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: تامین امنیت، توسعه اقتصادی، افزایش اشتغال و رفاه برای مردم منطقه یکی از اثرات اجرای طرح مس جانجا است که در کنار توسعه معدن و احداث واحد‌های فرآوری صورت می‌گیرد.

در واقع یکی از دستاورد‌های مهم بهره برداری از معدن «جانجا» علاوه بر توسعه بخش معدن، محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال در منطقه خواهد بود. بر اساس اعلام مسوولین، معدن «جانجا» با شروع پروژه تا ۱۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و تا ۶ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم خواهد داشت. همچنین مدل استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مردمی سیستان و بلوچستان برای سهامدار کردن مردم در این معدن نیز ارائه می‌شود.

البته فراموش نکنیم تجربه «اردشیر سعد محمدی» مدیرعامل شرکت «ومعادن» در صنعت مس، می‌تواند اتفاقات بسیار خوبی را برای «ومعادن» و «تجلی» رقم زند. در واقع تجربه حضور چند ساله وی در صنعت مس و سکان داری شرکت ملی مس می‌تواند به اجرای این پروژه سرعت بخشد.

از سویی دیگر شاهد تشکیل ابر کنسرسیوم معدنی در شرق کشور هستیم که تجربه آن‌ها در معدن «جانجا» می‌تواند شروع تازه‌ای برای ورود به پروژه‌های جدید دیگر باشد. در واقع می‌توان حضور «تجلی» و «ومعادن» را با نگاهی که به بازار‌های جهانی دارند، آغازی برای فعالیت‌های بین المللی دانست.

اما در کنار موارد یاد شده، بهره برداری از ذخایر مس معدن «جانجا» می‌تواند دستاورد خوبی در بخش صادرات غیرنفتی کشور داشته باشد. نگاهی به بازار‌های خارجی و ارزیابی شرایط مس، نشان می‌دهد این فلز مسیر رشد را در این سال‌ها در پیش گرفته است و از سویی دیگر تغییر کاربری در برخی صنایع از جمله افزایش تولید خودرو‌های برقی فرصتی است که این فلز یکه تاز بازار باشد، در نتیجه «ومعادن» با سرمایه گذاری در این صنعت چشم انداز خوبی را برای خود متصور است. این در حالی است که ارتباطات تجاری شاید از سوی بخش خصوصی بسیار راحت‌تر از دولتی باشد، در نتیجه «ومعادن» با بهره برداری از ذخایر مس «جانجا» می‌تواند حضور صادراتی پررنگی را برای خود رقم زند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = شش