اروپا رسماً تعرفه واردات فولاد را سه سال دیگر تمدید کرد. قیمت فولاد در اتحادیه اروپا به بالاترین سطح تاریخی خود رسیدند. دلیل این افزایش قیمت تثبیت انحصار تولیدکنندگان فولاد در این اتحادیه است. به احتمال زیاد این موضوع برای فولادسازان یک اتفاق خود و برای تجار یک خبر ناامیده کننده باشد.

اروپا رسماً تعرفه واردات فولاد را سه سال دیگر تمدید کرد. واردات فولاد به اروپا برای کشورهای دیگر هزینه زیادی را در برخواهد داشت. این موضوع از تولیدکنندگان اتحادیه اروپا در مقابل ارزان فروشی برخی از کشورهای آسیایی محافظت خواهد کرد. باید دید این موضوع چه تاثیری در قیمت های بازارهای جهانی خواهد داشت. در ادامه به ارزیابی این موضوع خواهیم پرداخت.

تمدید تعرفه واردات فولاد اروپا به مدت سه سال

اتحادیه اروپا برای مدت سه سال دیگر اقدامات حمایتی در حال حاضر راجع به واردات برخی از محصولات فولادی را به شکلی عمدی طولانی و تمدید کرده است. کمیسیون اروپا در سند سیاستی خود، ادعا کرده که افزایش قیمت فولاد که اخیراً در بازار فولاد اتحادیه مشاهده شده است، نمی‌تواند نتیجه این سیاست‌های باشد زیرا چنین قیمت‌های بالایی نیز در بازارهای جهانی حاکم است. این تمدید از ۱ جولای ۲۰۲۱ اعمال خواهد شد.

اقدامات محافظتی اولیه در ژوئیه ۲۰۱۸ برای محافظت از بازار فولاد اتحادیه در برابر به هم ریختگی قیمت ها در بازار اروپا اتفاق افتاده است. پس از تصمیم ایالات متحده برای وضع عوارض واردات فولاد به بازار ایالات متحده ، طبق قانون ۲۳۲ . اقدامات لایحه ۲۳۲ ایالات متحده هنوز ادامه دارد این قانون وضعیت تجارت فولاد اروپا به آمریکا را هدف قرار گرفته است. کمیسیون اروپا در سند سیاستی خود، ادعا کرده که افزایش قیمت فولاد که اخیراً در بازار فولاد اتحادیه مشاهده شده است، نمی‌تواند نتیجه این سیاست‌های باشد زیرا چنین قیمت‌های بالایی نیز در بازارهای جهانی حاکم است.

درخواست یکصدای کشورهای اروپایی برای تمدید تعرفه واردات فولاد

تصمیم برای تمدید تدابیر حمایتی به دنبال تحقیق درخواست شده توسط ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا در مورد تحقق شرایط طولانی شدن است. مطابق با الزامات مندرج در قوانین اتحادیه اروپا و WTO ، کمیسیون در تحقیقات خود دریافت که تدابیر حفاظتی برای جلوگیری یا جبران آسیب جدی به صنعت فولاد اتحادیه اروپا همچنان ضروری است و صنعت اتحادیه اروپا با شرایط بازار در حال سازگاری است. کمیسیون اروپا به دلیل آنچه وضعیت مالی شکننده صنعت فولاد اتحادیه خوانده، سیاست‌های حمایتی را تمدید کرده است. اتحادیه اروپا در ۱۱ ژوئن سازمان تجارت جهانی را از تمایل خود برای تمدید سیاست‌های حمایتی مطلع کرد که در ۱۸ ژوئن توسط کشورهای عضو تصویب شد.

 رشد سالانه درصد عوارض فولاد اروپا

 کمیسیون نظارت طولانی مدت را انجام می دهد و آن را بررسی می کند تا اطمینان حاصل کند در بازار فولاد اروپا تعادل وجود دارد و اقتصاد فولادی این قاره تحت فشار قرار نگیرد. مطابق با قوانین سازمان تجارت جهانی ، سهمیه واردات بدون عوارض فولاد نیز سالانه ۳ درصد افزایش می یابد. اگر ایالات متحده تغییرات قابل توجهی در میزان “بخش ۲۳۲” خود در مورد فولاد ایجاد کند ، کمیسیون نیز تغییراتی را اعمال خواهد کرد. این سیاست‌های اگرچه مورد استقبال فولادسازان قرار گرفت، اما مورد پسند بازرگانان قرار نگرفت، زیرا پیش‌بینی می‌کنند فشار بیشتری بر قیمت‌ها در بازار وارد خواهد آمد. تولیدکنندگان فولاد اروپا از ماه‌ها پیش تمدید این سیاست‌ها را خواستار شده‌اند، در حالی که برخی از شرکت‌های پایین‌دست فولاد و منابع تجاری ابراز نگرانی کرده‌اند که این اقدام باعث افزایش روند فعلی قیمت‌های بالای فولاد و تشدید کمبود عرضه، به‌ویژه در محصولات نورد و گالوانیزه خواهد شد.

 منافع تمدید تعرفه تعرفه واردات فولاد برای صنعتگران اروپایی

 این تمدید فرصت کافی برای مصرف کنندگان فراهم می کند تا بتوانند موادی که ممکن است به آن نیاز پیدا کنند را از خارج از کشور تهیه و تامین کنند چراکه سطح سهمیه بدون تعرفه در حال حاضر حداقل ۱۵ درصد بیشتر از سطح واردات ثبت شده در سال های ۲۰۱۵-۲۰۱۷ است. این اقدام به طور عمده یک شبکه امن اقتصادی را در صورت افزایش شدید واردات فراهم می کند.

این اقدام حفاظتی به صورت نرخ تعرفه-سهمیه (‘TRQ’) منعکس کننده جریان تجارت سنتی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا صورت می گیرد که ۲۵٪ عوارض از واردات دریافت می شود. کمیسیون عملکرد این اقدامات را دو بار بررسی کرده است – در اکتبر ۲۰۱۹ و ژوئیه ۲۰۲۰٫ پس از درخواست مستدل ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا ، کمیسیون تحقیق در فوریه ۲۰۲۱ به این نتیجه رسید که باید حمایت از فولاد سازان را به حداکثر میزان خود رساند و این طرح باید سه سال دیگر تمدید شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه + 6 =