توسعه حمل و نقل به ویژه در بخش معدن که یک گلوگاه اصلی محسوب می‌شود حالا به دست بخش خصوصی در حال گشایش است و می‌تواند تحولی جدی در حوزه صادرات مواد معدنی باشد.

توسعه حمل و نقل در سه بخش جاده ای، ریلی و دریایی از الزامات تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ در بخش معدن است. عدم توسعه در این حوزه باعث شده تا مشکلات زیادی هم در بحث تامین مواد اولیه و هم صادرات و واردات ایجاد شود.

هرچند بخش زیادی از مسوولیت‌های توسعه حمل و نقل در حیطه وظایف دولت است، اما با این حال بخش خصوصی در این زمینه پرتوان وارد شده است.

شرکت جاده، ریل، دریا (هیمکو) با حضور در پروژه‌هایی در هر سه حوزه یاد شده به دنبال تحول در حمل و نقل بخش معدن است.

یکی از پروژه‌های این مجموعه بهره برداری از انبار مکانیزه حمل و نقل مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی در ۳ سال آینده است.

اتفاقی که می‌تواند در صادرات محصولات معدنی انقلابی بزرگ ایجاد کند. درواقع بهره برداری از این پروژه می‌توان ظرفیت بارگیری را افزایش دهد، موضوعی که شاید در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی در حوزه صادرات محصولات معدنی باشد.

هیمکو با سرمایه گذاری و اجرای این پروژه نقش مهمی در توسعه حمل و نقل ایفا می‌کند. مجموعه‌ای با سهامداری شرکت‌هایی همچون «ومعادن» و «تجلی» توسعه در این بخش را کلید زده و می‌تواند همکاری با سازمان بنادر را ادامه دار کند.

توسعه حمل و نقل دریایی نقش مهمی در ارزآوری کشور دارد. این در حالی است که صنعتی همچون صنعت فولاد باید بخش عمده‌ای از تولیدات خود در چشم انداز ۱۴۰۴ را راهی بازار‌های صادراتی کند و توسعه حمل و نقل ریلی می‌تواند بر توان رقابتی این بخش اضافه کند.

اما در حوزه ریلی نیز با توجه به افزایش سرعت حمل و نقل و کاهش حوادث جاده‌ای و همچنین صرفه جویی در هزینه ها، این مجموعه پروژه‌ای را در دستور کار دارد که می‌تواند در حوزه داخلی نیز منجر به تحولاتی شود که سال‌ها بر توسعه بخش معدن اثر گذار بود.

در این زمینه این شرکت در یک سال گذشته با تشکیل واحد مســتقل حمل و نقل ریلــی و همچنیــن تشــکیل کمیتــه حمل ونقل نسبت به انعقاد قرارداد ساخت ۳۰ دستگاه واگن لبه بلند با یکی از شرکت‌های داخلی اقدام کرده که هم اکنون در قالب قراردادی با شــرکت حمل و نقل ترکیبی مواد معدنی گهرترابر سیرجان در حال بهره برداری است.

این موارد نشان می‌دهد هیمکو توسعه همه جانبه را با برنامه ریزی دقیق و درست پیش برده است تا بتواند عقب ماندگی در صنعت حمل و نقل در بخش معدن را جبران کند.

این در حالی است که فرصت زیادی تا ۱۴۰۴ باقی نمانده و هیمکو باید با جدیت و همت بیشتری در مسیر اجرای پروژه‌ها گام بردارد. بخش معدن با توسعه حمل و نقل می‌تواند سهم خود در صادرات را افزایش دهد و این امر می‌تواند با بهره برداری از پروژه‌های این شرکت محقق شود.

لازم به ذکر است، شرکت جاده، ریل و دریا (هیمکو) با سهامداری شرکت‌هایی همچون شــرکت سرمایه‌گذاری توســعه معادن و فلــزات (ومعادن)، شرکت تجلی توســعه معادن و فلزات، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شــرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت سنگ‌آهن گهر زمین و گروه مدیریت سرمایه گذاری امید تاسیس شد تا بتواند با اجرای پروژه‌هایی در هر سه حوزه یاد شده، انقلابی را در صادرات محصولات معدنی ایجاد کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× سه = 21