معاملات آتی سنگ آهن ریزش شدیدی را به دنبال داده های اقتصادی ضعیف از سوی چین به ثبت رساند که نشان دهنده کندی فعالیت های صنعتی به دلیل قطعی برق است.

به گزارش «دنیای معدن»؛ معاملات آتی بورس کالای دالیان DCE برای تحویل در ماه ژانویه در جلسه معاملاتی صبح امروز دوشنبه ۱۸ اکتبر با ۱.۲۴ درصد یا ۹ یوان (۱.۴۰ دلار) افت روزانه به ۷۱۸.۵ یوان در هر تن (۱۱۱.۷۵ دلار) رسید.

با این حال معاملات آتی میلگرد با رشد ۰.۰۴ درصدی یا ۲ یوانی (۰.۳ دلار)  روزانه در طول جلسه معاملاتی صبح امروز به ۵۴۹۰ یوان در هر تن (۸۵۳.۷۰ دلار) رسید.

رشد تولید ناخالص داخلی چین (GDP) در سه ماهه سوم سال به ۴.۹ درصد رسید که کمتر از برآوردهای بازار یعنی ۵.۲ درصد می باشد، درحالی که تولید صنعتی در ماه سپتامبر ۳.۱ درصد رشد کرده ولی همچنان کمتر از انتظار رویترز یعنی ۴.۵ درصد می باشد.

رشد کم نشان دهنده کند شدن فعالیت اقتصادی در چین است، در شرایطی که کمبود برق ادامه دارد و فعالیت های صنعتی را محدود کرده و ممکن است تا پایان سال ادامه یابد.

بخش املاک و مستغلات ورشکسته چین نیز سرعت بهبود رشد این کشور را کند کرده است و فعالیت های ساختمانی را در سه ماهه چهارم محدود می کند.

به گزارش رویترز متوسط تولید روزانه فولاد خام چین در سپتامبر به کمترین میزان در سه سال گذشته رسید و ۲.۴۶ میلیون تن شد که ۸.۶ درصد از متوسط تولید در ماه آگوست کمتر است.

برخی کاهش ها در فعالیت های ذخیره سازی مجدد سنگ آهن در میان کارخانه های چینی وجود دارد و بیشتر کارخانه ها با توجه به عدم قطعیت بازار درمورد محدودیت های تولید فولاد و وضعیت قطعی برق، در خرید ریسک نمی کنند.

بنابراین بسیاری از کارخانه ها ترجیح می دهند محموله های فاین عیار متوسط تخفیف دار را با هدف صرفه جویی در هزینه ها خریداری کنند درحالی که محموله های فاین عیار بالا برایشان گران می باشد.

بر همین اساس برخی فعالان تجاری بازار انتظار دارند قیمت محموله های فاین عیار بالا بیشتر کاهش یابد زیرا محموله های بیشتری در سه ماهه چهارم وارد بنادر چین می شود.

همچنین تقاضا برای محموله های لامپ FMG  به دلیل تخفیفات و مقرون به صرفه بودن آن افزایش یافته اگرچه برخی فعالان تجاری با توجه به محدودیت های برق که بر استفاده از سنگ آهن لامپ تاثیر می گذارد، در خرید محتاط عمل می کنند.

بدین ترتیب پلاتس شاخص قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد را با ۱.۳ دلار کاهش ۱۲۴.۱۵ دلار اعلام کرد و متال بولتن شاخص قیمت کنسانتره ۶۵ درصد را با ۱۰ سنت افت ۱۴۸.۱۰ دلار گزارش داد.کالاخبر

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 1 = یک