شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات یک شرکت پروژه‌محور است که در حوزه معدن و صنایع معدنی پروژه‌های بسیاری را رو به جلو می‌برد و موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده است.

به گزارش می‌متالز، دکتر «مرتضی علی‌اکبری» مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در گفتگوی اختصاصی با می‌متالز، درباره وضعیت سهام این شرکت در بازار سرمایه طی ۸ ماهه گذشته عنوان کرد: طی ۸ ماه گذشته بازار سرمایه فراز و نشیب‌های بسیاری داشته، اما سهام تجلی در بازار سرمایه، همواره سیر صعودی خود را طی کرده است، هرچند در این مدت سهام بیشتر شرکت‌ها به‌دلیل وضعیت بازار سرمایه کاهشی بوده است؛ البته ما نیز این کاهش را تجربه کردیم، اما این کاهش چندان قابل ملاحظه نبوده و به سرعت جبران خواهد شد، چراکه ما پیشرفت خوبی در پروژه‌های خود داشته‌ایم و بدون شک ارزش سهام ما بالاتر از ابتدای سال خواهد بود، زیرا ایجاد ثروت کرده‌ایم و این موضوع باید بتواند تاثیر خود را بر روی نرخ سهام ما نشان بدهد.

روند پروژه‌های فولاد سرمد ابرکوه

علی‌اکبری درباره پروژه‌های در دست اقدام «تجلی» عنوان کرد: یکی از پروژه‌های در دست اقدام تجلی، فولاد سرمد ابرکوه است، البته این پروژه ۴۵۰ هزار تن تولید میلگرد داشت که تقریبا با ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کرد. زمانی که ما به پروژه ورود پیدا کردیم یعنی از سال گذشته، تقریباً نزدیک به ظرفیت خود و امسال نیز کل ظرفیت خود را در دست اقدام و در حال تولید است. امسال سال خوبی برای فولاد سرمد خواهد بود. البته ابتدا شرکت یک طرح فولادسازی را جزو برنامه‌های خود قرار داده بود که سال‌ها متوقف بود با تغییر مدیریت و به کمک سهامداران این فولادسازی را فعال کردیم که به پیشرفته فیزیکی خوبی رسیده است. در همان زمان ما دو پروژه دیگر نیز تعریف کردیم، یکی پروژه کلاف‌سازی که سبب تنوع محصول می‌شد و پروژه دیگر، آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی بود. تمام این چهار پروژه در فولاد سرمد ابرکوه، با همکاری شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که ۵۲ درصد سهام آن متعلق به این شرکت و ۴۸ درصد که متعلق به ماست، روند رو به جلویی دارند. از پیشرفت فیزیکی کار‌ها رضایت کامل داریم. پروژه کلاف در ماه‌های ابتدایی سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و پروژه فولادسازی به احتمال زیاد تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید و سایر پروژه‌ها از جمله آهن اسفنجی همگی در سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسند.

وی درباره چالش‌های موجود برای تکمیل این پروژه‌ها عنوان کرد: به ما قول تکمیل زیربنا‌های این پروژه‌ها از لحاظ ایجاد برق و گاز داده شده بود. ریل راه آهن به فولاد سرمد نزدیک است و این فولادسازی موقعیت استراتژیک خوبی دارد و از لحاظ تامین آب دو چاه آب دارد. در زمینه تامین آب پایدار برای این فولادسازی، با افتتاح انتقال آب خلیج فارس این مهم تحقق یافته است. همچنین این فولادسازی برای استفاده از پساب در حال مذاکره با مسوولین شهرستان ابرکوه است.

پروژه صبا امید غرب خاورمیانه

مدیرعامل تجلی همچنین درباره پروژه صبا امید غرب خاورمیانه خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد سهام صبا امید غرب خاورمیانه متعلق به «تجلی» است که در این پروژه با صبانور شریک هستیم. این پروژه که گندله‌سازی یک میلیون تنی واقع در منطقه یاسوکند بیجار است، به دلیل مشکلاتی که در زمینه تامین ماشین‌آلات خارجی داشت و به‌دنبال قراردادی که با چینی‌ها داشتند، دچار مشکلاتی بود که البته در سفر اخیری که مدیرعامل و هیات‌مدیره به چین داشتند و با توجه به بازرسی لازمی که از تجهیزات انجام دادند، قرار شد بازرس مقیم در آنجا بماند تا بتواند بر ماشین‌آلات نظارت داشته و اطلاعات را به تهران منتقل کند. همچنین هماهنگی جدیدی با چینی‌ها صورت گرفت و معضل ماشین‌آلات حل و به یک قرارداد یا تفاهم‌نامه جدید منجر شد. کنسانتره این گندله‌سازی را نیز صبانور تامین خواهد کرد.

پروژه ستاره سیمین هرمز

علی‌اکبری همچنین درباره پروژه ستاره سیمین هرمز عنوان کرد: این پروژه با ظرفیت ۱۰ میلیون تن برنامه‌ریزی شده بود که به ۵ میلیون تن کاهش یافت. پیش‌بینی شده که مواد اولیه مورد نیاز آن یعنی کنسانتره وارداتی باشد، البته با توجه به این موضوع که سهامداران عمده این پروژه فولاد مبارکه و گل‌گهر بوده و این شرکت‌ها به زنجیره فولاد وصل هستند، بدون شک تلاش خواهند کرد که مواد اولیه را برای این پروژه تامین کنند. این پروژه یک واحد آهن اسفنجی دارد که در حال احداث است. پروژه در کمتر از یک سال حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که قرار است یک واحد فولادسازی نیز داشته باشد که آهن اسفنجی مدول۲ نیز باید برای آن اجرا شود که در نهایت به فولادسازی و نورد ادامه می‌یابد. فاز نخست آن، تولید آهن اسفنجی است که یک افزایش سرمایه جدید نیز در جریان دارد. البته سهم ما در این پروژه ۶ درصد است، هرچند با توجه به این موضوع که موقعیت استراتژیک این پروژه در کنار دریاست و از امکانات واردات و صادرات برخوردار است، جزو مزیت‌های این پروژه به‌شمار رفته و ما این آمادگی را داریم که سهم خود را در این پروژه افزایش دهیم.

فولاد کردستان

وی همچنین درباره فولاد کردستان عنوان کرد: «تجلی» صاحب ۲۰ درصد از سهام فولاد کردستان است که این پروژه شامل یک واحد فولادسازی و یک واحد آهن اسفنجی است. واحد آهن اسفنجی به خوبی پیش رفته است و به بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده، اما نیاز به تمرکز بیشتری دارد که تامین نقدینگی بیشتری شود تا بتواند با سرعت بالاتری به پیش برود. پروژه آهن اسفنجی جلوتر از فولادسازی است، با توجه به این موضوع که واحد فولادسازی نیاز به سرمایه‌گذاری بالاتری داشت، با مشکلات تامین ارز روبرو بود که البته وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر امور اقتصادی و دارایی، از محل پروژه بازدید به عمل آوردند و قول صددرصد دادند که با توجه به موقعیت سوق‌الجیشی بودن منطقه کردستان و نیاز به اشتغال بیشتر در این منطقه، ارز پروژه را تامین خواهند کرد که پروژه سرعت بیشتری به خود بگیرد.

سپهر تجلی

علی‌اکبری همچنین درباره شرکت سپهر تجلی ایرانیان عنوان کرد: سپهر تجلی، شرکت بهره‌بردار ماست، در حقیقت ما این شرکت را ایجاد کردیم تا بهره‌برداری از کارخانه‌ها را برعهده بگیرد. نخستین بهره‌برداری این شرکت، زغال‌سنگ گلندرود است. به دلیل مشکلاتی که با صاحب معدن (تهیه و تولید مواد معدنی ایران) در زمینه تونل برای باز کردن معدن داشتیم، مجوز این کار داده نشده و هزینه‌های شرکت بابت این موضوع افزایش یافته است که امیدواریم این مشکل به سرعت از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی برطرف شود، چراکه دیگر زمانی که باید بابت گرفتن مجوز هزینه کنیم را نداریم. امیدواریم شرکت تهیه و تولید به نحوی این دو سال از دست‌رفته را جبران کند تا آنجا نیز برای ما با سرمایه‌گذاری خوبی همراه باشد، البته به غیر از مشکل تونل در سایر موارد نیاز به مجوز داشتیم. البته تا آنجا که بتوان کار استخراج را انجام داد، همکاران ما این کار را انجام می‌دهند، اما کماکان لازم و کافی نیست. سپهر تجلی پروژه‌های دیگری را نیز دنبال می‌کند که بهره‌برداری از عناصر نادر خاکی یکی از آنهاست.

حضور معدنکار باختر در پروژه مس جانجا

وی در ادامه عنوان کرد: ۴۰ درصد شرکت «معدنکار باختر» که در پروژه مس جانجا در زمینه خاکبرداری و باطله‌برداری مشغول فعالیت است، متعلق به «تجلی» و ۶۰ درصد آن متعلق به «صبانور» است. پیش‌تر شرکت معدنکار باختر شرکتی بوده که به صورت انحصاری برای صبانور کار می‌کرده و از زمانی که سهام این شرکت را خریداری کردیم، کار‌های جدیدی به این مجموعه اضافه کردیم از جمله دانه‌بندی در همدان به مجموعه اضافه شده است. «تجلی» نیز تعدادی ماشین‌آلات معدنی وارد کرده و به آن‌ها منتقل شد که ارزش ماشین‌آلات شرکت معدنکار باختر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان به ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسیده که به‌زودی به ۱۸۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. «مس جانجا» هم‌اکنون فعال است و «معدنکار باختر» کار بهره‌برداری آن را انجام می‌دهد که پیشرفت کار بیش از میزانی است که کارفرما درباره آن تصور می‌کرد.

فعالیت شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران

مدیرعامل تجلی همچنین خاطرنشان کرد: ما یک شرکت بازرگانی داریم که ۵۱ درصد آن متعلق به شرکت تجلی و ۴۹ درصد متعلق به صبانور است. این شرکت نیز راکد بود و وابستگی بسیاری به صبانور داشت که سود قابل ملاحظه‌ای نداشت. زمانی که ما این شرکت را گرفتیم مدیرعاملی برای آن انتخاب کردیم که بسیار توانمند بود. شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران فرومنگنز که نیاز شرکت‌های بزرگ فولادی است را با واردات تامین می‌کند. از سویی در مزایده‌های انواع فروآلیاژ‌ها و تامین زنجیره فولاد از کنسانتره تا محصولات نوردی تجارت می‌کند و فروش محصولات نورد شده را برعهده دارد. در بسیاری از مزایده‌های شرکت‌های بزرگ فولادی شرکت کرده که تعدادی از آن‌ها را برنده شده است و به تازگی نیز با برخی از شرکت‌های بزرگ معدنی جلسه‌هایی برگزار کرده تا ظرفیت‌هایی که در درون گروه وجود دارد و کمتر شناخته‌شده است را معرفی کند.

اکتشاف صبا تجلی

علی‌اکبری همچنین به شرکت اکتشاف صبا تجلی اشاره کرد و گفت: ۳۴ درصد سهام این شرکت متعلق به تجلی و مقداری از سهام آن متعلق به صبانور و مابقی آن نیز متعلق به یک شرکت دیگر است. این شرکت چند دستگاه حفاری را طی ماه‌های گذشته از ترکیه وارد کرده است. هم‌اکنون کار‌های جدیدی از شرکت ملی مس ایران گرفته است. البته شرکت تجلی ۲۴ معدن دارد و کار‌های پراکنده و کوچک بسیاری در دست اقدام دارد که که این کار‌ها را به پیمانکار‌های دیگر سپرده و کار‌های مستمری که در آینده نزدیک آغاز می‌کند را برعهده این شرکت اکتشافی می‌گذارد.

وی همچنین درباره شرکت یاقوت توسعه معادن و فلزات خاورمیانه عنوان کرد: در شرکت یاقوت ۲۰ درصد سهام داریم. البته خود مجموعه یاقوت نیز یک زیرمجموعه دارد که ۱۰ درصد سهام این زیرمجموعه در اختیار شرکت «تجلی» است. «یاقوت» چند محدوده دارد و در چند مزایده در زاهدان شرکت کرده و برنده شده‌اند.

تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان

مدیرعامل تجلی ادامه داد: پروژه دیگر ما پروژه کنسانتره شرق فولاد خراسان است که سهم تجلی در آن ۳۵ درصد است. این پروژه که کنسانتره با ظرفیت ۲.۵ میلیون تنی است، قابلیت افزایش به ۵ میلیون تن را دارد. این پروژه طی سال‌های گذشته روند کندی داشت، اما از زمانی که مدیرعامل جدید فولاد خراسان انتخاب شد با پیگیری‌های وی، فولاد خراسان الحاقیه فولاد شرق خراسان را منعقد کرد و در کل کار سرعت بالایی به خود گرفت، البته مدیرعامل فولاد خراسان قول داده در کمترین زمان این پروژه را به بهره‌برداری برساند.

پروژه هیمکو

علی‌اکبری در ادامه به پروژه هیمکو اشاره کرد و گفت: هیمکو همان شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا است. این پروژه در هیچ افزایش سرمایه‌ای حضور نداشته و جای سوال بود که آیا این پروژه می‌تواند به سرانجام برسد یا خیر، چراکه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مشکلاتی ایجاد شده بود که البته طی ماه‌های گذشته این مشکل حل شد و به یک توافق جدید رسیدند و کار اجرایی شرکت با حضور ماشین‌آلات معدنی فعالیت خود را آغاز کرد. البته این شرکت نیاز به افزایش سرمایه دارد که مساله آن بود که اگر پروژه انجام شود، افزایش سرمایه نیز باید انجام گیرد که طی جلسه‌ای که برگزار شد، ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن تامین گشت و شرکت با تصویر و انگیزه جدیدی شروع به کار کرده است. البته قصد داریم که از امکانات موجود بهره‌برداری کنیم تا سبب درآمدزایی برای ما شود.

وی همچین درباره بارکو عنوان کرد: اگر دولت به صورت جدی تصمیم داشته باشد که بارکو را واگذار کند، هیمکو این آمادگی را دارد که در این زمینه کار کند، از این‌رو در چندین مناقصه و مزایده شرکت کرده است. در این راستا از سوی سهامداران با دولت چند بار مذاکره‌های صورت گرفته، ولی هیچکدام به نتیجه نرسیده است تا این پروژه منتقل شود.

عناصر نادر خاکی

مدیرعامل «تجلی» درباره پروژه‌های عناصر نادر خاکی تجلی خاطرنشان کرد: روی عناصر نادر خاکی که بیشتر در یزد واقع شده، کار‌هایی را آغاز کرده‌ایم، البته برخی در اصفهان واقع شده‌اند. کار روی عناصر نادر خاکی را به چند مدیر که کار‌های بسیاری در این زمینه انجام داده‌اند، سپرده‌ایم. توجه خاص روی مونازیت و تولید لیتیوم داریم. کار به جایی رسیده که قرارداد ساخت کارخانه نیمه‌صنعتی در مرحله امضا قرار گرفته که اگر کارخانه جواب داد بتوانیم به‌دنبال کارخانه صنعتی باشیم، از هم‌اکنون تا ۶ ماه بعد فرصت بهره‌برداری ساخت کارخانه نیمه‌صنعتی را داریم. در مواد اولیه در تولید لیتیوم حدود ۴ تا ۵ معدن در خراسان‌جنوبی داریم که باید کار اکتشافی آن‌ها تکمیل شود تا بررسی کنیم کدام معدن توجیه اقتصادی دارد و کدام معدن از عیار بالاتری برخوردار است که در این راستا نمونه‌ها را به چند آزمایشگاه معتبر داخلی فرستاده‌ایم و حتی نمونه‌هایی را به آزمایشگاه‌های خارج از کشور داده‌ایم، اما هنوز نتیجه آزمایشگاه خارج از کشور ما مشخص نشده است. در این زمینه حتی اگر یک معدن به ما جواب بدهد برای ما بسیار مطلوب است. امیدواریم طی چند ماه آینده بتوانیم نخستین پروانه اکتشاف عناصر نادر خاکی را دریافت کنیم.

پروژه ورق الکتریکی

علی‌اکبری همچنین با اشاره به پروژه ورق الکرتیکی عنوان کرد: یک شرکت دیگری با عنوان شرکت فولاد آلیاژی مبارکه در زمینه ورق الکتریکی (ورق هسته‌ای) که نوعی ورق های‌تک است، کار‌هایی انجام داده‌ایم. فولاد مبارکه هم‌اکنون به عنوان سهامداران عمده ۶۷ درصد سهام را دارد و ۱۷ درصد سهام نیز متعلق به ایران ترانسفو است که مصرف‌کننده اصلی در کشور است و ۱۶ درصد سهام هم متعلق به «تجلی» است. این کار در اصفهان با سرمایه ۵۰ میلیارد تومان شکل گرفته است. شرکت به ثبت رسیده و در جریان بررسی کارشناسی موقعیت مکانی آن هستیم که یا زنجان یا حومه اصفهان باشد. پیش از این، فولاد مبارکه روی ورق‌های الکتریکی و ورق‌های سیلیکونی کار‌های بسیاری انجام داده بود، اینک با ورود فولاد مبارکه کار ما می‌تواند سرعت بیشتری به خود بگیرد. این پروژه جزو پروژه‌های های‌تک و ضروری کشور به‌شمار می‌رود که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نهاد ریاست‌جمهوری پیگیر اجرای این پروژه هستند.

موفقیت شرکت‌های پروژه‌محور

وی درباره شرکت‌های پروژه‌محور نیز عنوان کرد: شرکت‌های پروژه‌محور باید خیلی سماجت، پشتکار و تخصص در زمینه کاری خود داشته باشد تا به موفقیت برسند. در ضمن باید به این موضوع اعتقاد داشته باشند که مسیری که طی می‌کنند به نتیجه خواهد رسید. بسیاری در این مسیر حرکت می‌کنند، باید پروژه‌هایی را انتخاب کنند که حتماً سودآور باشد و دارای طرح توجیهی خوبی باشند و شرکت‌های ابهام‌دار را به پروژه‌های خود اضافه نکنند، چراکه اگر می‌خواهند اعتماد و سرمایه مردم را جلب کنند باید ایجاد اعتماد کنند؛ بنابراین باید روی پروژه‌های سرمایه‌گذاری کنند که شفاف بوده و سهامدارانی وزینی پشت آن‌ها باشند. شرکت‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه و حتی خودروسازان و پتروشیمی‌ها می‌توانند پروژه‌های خود را به عنوان شرکت‌های پروژه‌محور مطرح کنند تا اعتماد مردم نسبت به این شرکت‌های پروژه‌محور جلب شود.

وضعیت سهام تجلی

دکتر «مرتضی علی‌اکبری» مدیرعامل شرکت «تجلی» در پاسخ به این پرسش که وضعیت کنونی سهام تجلی و آینده آن را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اگر یک پروژه روی خاک باشد، یک قیمت دارد، اما اگر ظرف یک مدتی پیشرفت کرده باشد یک قیمت دیگر پیدا خواهد کرد. یک پروژه‌ای که در بلندمدت کار را به پیش می‌برد یک پیام دیگری برای سهامداران دارد که یک شرکتی که از خاک آغاز کرده و در روز‌هایی که بدترین روز‌های بازار سرمایه است توانسته ارزش سهام خود را حفظ کند، بدون شک جای بسیاری برای پیشرفت دارد. ما از روزی که کار را آغاز کردیم تا هم‌اکنون فاصله بسیاری را طی کرده‌ایم و پروژه‌های تجلی بسیار پیشرفت کرده و کار‌های بسیار جدیدی تعریف کردیم. تمام این اقدامات یک ارزشی دارد که هنوز این ارزش روی قیمت سهام تجلی لحاظ نشده است. ارزش سهام تجلی بیش از چیزی است که هم‌اکنون در بازار سرمایه مورد معامله قرار می‌گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 × = شش