به گزارش معدن نیوز –معدن و صنایع معدنی پیشران توسعه در اقتصاد کشور هستند و بر همین اساس تنوع بخشی به تامین مالی در این حوزه، ضرورت دارد. ایجاد این ضرورت منجر به شکل‌گیری ایده نخست تشکیل شرکت سهامی عام در هلدینگ توسعه معادن و فلزات شد.

رییس سابق هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در آخرین روزهای مسئولیتش از موافقت اولیه سازمان بورس با تشکیل شرکت پروژه سهامی عام کشور خبر داد و اعلام کرد نخستین شرکت با این محوریت توسط گروه ایمیدرو در آینده نزدیک تشکیل خواهد شد.

طی بررسی های خبرنگار معدن نیوز روشن شد که ایده تشکیل شرکت سهامی عام پروژه در هلدینگ توسعه معادن و فلزات مربوط به دوره مدیریت عزیزاله عصاری بوده است.

بر این اساس گفتگویی با وی انجام شد که در ادامه می‌خوانید:
عصاری در گفت‌و‌گو با معدن‌نیوز گفت: حدود 10 سال پیش ایده تشکیل شرکت سهامی عام پروژه به فکرم رسید چرا که ما از مشتقات و ابزارهای بازار به نحوی استفاده می‌کنیم که شباهتی به سازو کار بانک و بازار پولی پیدا می‌کند. در این حالت شخص سود ثابتی دریافت می‌کند اما در رابطه با فضای پروژه و جریان اجرایی کار در کشور خیلی دخیل نخواهد بود.

عصاری افزود: اجرای این طرح نتایج مثبت فرهنگی و حتی احساسی برای سهام‌دار در برخواهد داشت چرا که فرد نه تنها از منافع بسیار بهتری از سودهای ثابت برخوردار خواهد بود بلکه به لحاظ تاثیرگذاری و مفید بودن این سرمایه در کشور، سهام‌دار احساس مطلوب‌تری خواهد داشت.

مدیرعامل سابق هلدینگ توسعه معادن و فلزات عنوان کرد: بر همین اساس در نظر داشتیم که شرکت سهامی عام پروژه چند پروژه را در برگیرد که البته کاملا دارای توجیه فنی و اقتصادی باشند. صاحبان شرکت و سهام‌داران عمده نیز تا مادامی که این سهام‌ها را در مراحل مختلف به فروش نرسانند می‌توانند مدیریت سهم را در اختیار داشته باشند.

وی همچنین گفت: برای تشکیل این شرکت باید هماهنگی با سازمان بورس و اوراق بهادار کشور صورت می‌گرفت که چنین شرکتی با سهام‌داران معتبر تاسیس شود و سپس پروژه‌های بزرگی برای این شرکت‌ها تعریف و در جهت پذیره‌ نویسی عمومی قرار گیرد.

عصاری با بیان این‌که مکانیزم سازمان بورس و اوراق بهادار بسیار مهم است، ادامه داد: مردم به سازمان بورس و اوراق بهادار اطمینان دارند و اگر این سازمان تمام بحث‌های توجیهی طرح را از نظر فنی و اقتصادی بررسی کند و به اعتبارسنجی بنگاه ارائه کننده بپردازد به مردم اطمینان لازم را در مورد شرکت مذکور خواهد داد، ضمن این‌که ضمانت‌های لازم را اخذ می‌کند و بر این اساس تبدیل به مکانیزمی خواهد شد که مردم از صفر تا 100 پروژه را سهیم می‌شوند. از سویی دیگر معمولا در ابتدای پروژه مبلغ بالایی از نظر بحث ارزیابی محاسبه نمی‌شود و این برای مردم بسیار جذاب خواهد بود که با مبلغ بسیار ناچیزی پروژه را شروع و در آن سهیم می‌شوند.

وی افزود: ارائه سهام معمولا در مقاطع مختلف می‌تواند انجام شود. فرض کنید100 درصد سهام متعلق به یک یا دو بنگاه معتبر باشد که بر اساس توافقی که حاصل می‌شود 20 درصد سهم اولیه را در ابتدای پروژه پذیره‌نویسی می‌کنند و مبلغ بسیار خوبی در جهت گردش مالی از مردم جذب می‌گردد. این مبلغ پس از طی کردن مرحله‌ای از پروژه ارزش دیگری پیدا خواهد کرد و این مراحل به همین صورت طی خواهد شد تا 30 درصد باقی‌مانده برای بنگاه‌هایی که می‌خواهند پروژه را به سرانجام برسانند.

به گفته عصاری بر اساس این ایده شرکت توسعه معادن و فلزات پوسته شرکت سهامی عامی را خریداری کرد تا یک شرکت قابل قبول از نظر مردم برای مجموعه تشکیل شود و مردم نیز با خرید سهام این پروژه‌ها هم سود خوبی خواهند کرد و هم در سازندگی و اجرای پروژه‌های کشور دخیل خواهند شد. گزینه‌های خوبی نیز برای سهام‌داران در نظر گرفته شده بود از جمله این‌که هر سهام‌دار در اواسط پروژه، این اختیار را دارد که سهمش را بفروشد و سپس این سهام بر اساس عرضه و تقاضا، شرایط و روند اجرایی خود پروژه ارزیابی و ارزش‌گذاری می‌شد و سهام‌داران می‌توانستند به خرید و فروش سهام بپردازند.

وی افزود: از سوی دیگر سهام‌داران با حفظ سهم خود می‌توانستند زمانی که شرکت سهامی عام به صورت رسمی وارد بورس شد به عنوان سهام‌دار باقی‌ بمانند. این عامل می‌توانست برای سهام‌داران بسیار جذاب باشد و در این صورت به لحاظ روحی باعث خرسندیشان می‌شد چرا که سرمایه آن‌ها در کنار ایجاد اشتغال‌زایی در جامعه یک سرمایه‌گذاری بسیار خوب نیز برای فرزندانشان در آینده خواهد بود.

عصاری در پایان خاطر نشان کرد: همچنین این یک طرح ویژه برای افراد بسیار متدین جامعه بود که ملاحظات ویژه‌ای دارند و تمایلی به نگهداشت سرمایه خود شبکه بانکی و اخذ سود های معمول بانکی و حتی خرید سهامی که بانک‌ها ارائه می کنند نیز ندارند، با توجه به این‌که این مدل دقیقا مطابق با نظرات و چارچوب‌های این افراد بود منجر به جذب آن‌ها برای مشارکت می‌شد.

معدن‌نیوز در راستای بررسی اقدامات انجام شده در شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات (سهامی عام) به گفت‌و‌گو با مرتضی علی‌اکبری مدیرعامل این شرکت نیز پرداخت.

علی‌اکبری درباره شرکت تجلی توسعه معان و فلزات (سهامی عام) گفت: فکر تاسیس این شرکت از اسفندماه در شرکت توسعه معادن و فلزات شکل گرفت و با توجه به استقبال بسیار خوب مردم از بازار بورس، فضای خوبی در جهت تامین منابع مالی شرکت‌ها در این بازار ایجاد شد.

وی افزود: برای تامین منابع مالی شرکت‌ها روش‌های مختلفی مدنظر بود که در سال‌های گذشته توسط سازمان بورس تدبیر شده بود اما با توجه به کسری تامین منابع نقدینگی در کشور بابت اجرای پروژه‌ها و از سویی کوتاه‌مدت بودن آن به این فکر افتادیم که از مسیری وجوه این پروژه‌ها را تامین کنیم که بهترین حالت مشارکت مردم در پروژه‌ها بود که به مرور بر اساس میزان مشارکت مردم درصد فیزیکی اجرای پروژه افزایش و در نهایت به بهره‌برداری می‌رسید.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات (سهامی عام) ادامه داد: بر این اساس شرکت پروژه محور سهامی عام تاسیس شد که شرکت‌ها بتوانند تا حداکثر 49 درصد سهامشان را در بورس عرضه کنند و وجوهی که از بازار اولیه تامین می‌شود صرف اجرای پروژه‌ها نمایند.

علی‌اکبری همچنین عنوان کرد: از سویی بر اساس موارد و مشکلاتی که در شیوه‌نامه سازمان بورس وجود داشت با همکاری بسیار خوبی که مابین ما و سازمان بورس ایجاد شد و حمایت وزارت صمت، سازمان ایمیدرو و بورس توانستیم شرکت را تاسیس کنیم به همین منظور یک شرکت سهامی عام خریداری کردیم و بلافاصله سهام 3 پروژه‌ به شرکت جدید منتقل شد. البته پروژه‌های جدید دیگری نیز در حال مذاکره است و این 3 شرکت حدود 6 پروژه در دست اجرا دارند که از محل این 6 پروژه حدود 6 هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌ها نیاز است و ظرف 1 تا 3 سال نیز پروژه‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: گزارش توجیهی این افزایش سرمایه در حال حاضر تهیه و به سازمان بورس ارائه شده است. همزمان نیز گزارش حسابرس با بازرس در حال تکمیل است که افزایش سرمایه 6 هزار میلیارد تومانی پس از تایید سازمان بورس اتفاق بیفتد.

به گفته مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات (سهامی عام)، با توجه به پذیرش این شرکت در فرابورس نیاز به تغییر مقررات سازمان بود که با همکاری شرکت فرابورس به خصوص سازمان بورس این تغییرات نیز تا حدود بسیار زیادی انجام شده است. سازمان بورس نیز اعلام کرد مشکلی از بابت پذیرفتن شرکت در فرابورس وجود ندارد و پس از پذیرش تا 51 درصد این سهم که متعلق به شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر و عمدتا معادن و فلزات است نزد خودمان حفظ می‌شود چرا که متعهد به اجرای این پروژه‌ها هستیم و حداکثر تا 40 درصد از طریق فرابورس عرضه شده و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

علی‌اکبری همچنین گفت: بر همین اساس به طور مستقیم مردم در تولید با ما مشارکت خواهند داشت و با توجه به شهرت شرکت‌هایی چون چادرملو، گل‌گهر و توسعه معادن و فلزات تجربه این شرکت‌ها پشتوانه شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات (سهامی عام) در اجرای پروژه‌ها خواهد بود و سودآوری این شرکت‌ها در آینده را تضمین خواهد کرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یک × 9 =