شرکت پروژه محور تجلی با نگاهی تخصصی در طرح‌های مختلفی از بخش معدن حضور دارد تا بتواند علاوه بر سوددهی برای سهامداران، توسعه در بخش معدن را محقق کند.

به گزارش می‌متالز، شرکت پروژه محور تجلی که برای اولین بار با این عنوان کار خود را در بخش معدن و صنایع معدنی آغاز کرد، امروز با توجه به پروژه‌هایی که در دست دارد می‌تواند یکی از اصلی‌ترین مجموعه‌هایی باشد که در راستای توسعه بخش معدن نقش آفرینی می‌کند. این مجموعه موفق شد تا بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس را رقم زند و همین موضوع توانست حمایت سهامداران از این مجموعه را افزایش دهد.

شرکت تجلی یکی از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات است که با نگاه جدیدی از سوی مدیران «ومعادن» خلق شده است. تجلی می‌تواند بازوی اجرای ومعادن برای گسترش حضور در حوزه‌های مختلف معدنی باشد.

شرکت تجلی در ۱۴ پروژه معدنی حضور داشته که با بهره برداری از آن‌ها علاوه بر آن که میزان تولید در بخش معدن افزایش پیدا می‌کند، سهم تجلی در اشتغالزایی هم بیشتر خواهد شد. در واقع تجلی یک تیر و چند نشانی است که فعالیت آن به نفع بخش معدن، سهامداران و در نهایت اقتصاد کشور خواهد بود.

اولین پروژه تجلی، طرح تولید کنسانتره در شرق خراسان است که سهم «تجلی» و «ومعادن» در آن ۳۵ درصد است. در این پروژه تجلی در کنار فولاد خراسان قرار گرفته تا در بحث تامین مواد اولیه، پروژه کنسانتره سازی آن را به بهره برداری برساند.

احداث واحد تغلیظ سنگ آهن با ظرفیت ۲.۵ میلیون تنی در خواف-سنگان، می‌تواند اشتغالزایی خوبی را در این منطقه به همراه داشته باشد و نگرانی درباره تامین مواد اولیه را برطرف کند.

اما دومین پروژه در غرب کشور و مربوط به صبانور است. احداث پروژه گندله سازی‌ای که سهم تجلی در آن ۳۰ درصد است و می‌تواند نقش مهمی در تامین مواد اولیه فولادسازی غرب کشور یعنی فولاد کردستان، ایفا کند. واحد ۱ میلیون تنی گندله سازی یاد شده با بهره برداری، محرومیت را از چهره منطقه‌ای همچون بیجار پاک کرده و باعث می‌شود سهم صادرات فولاد در استان کردستان نیز افزایش پیدا کند.

نگاه به پروژه‌های تجلی نشان می‌دهد به نوعی در حال تکمیل زنجیره ارزش فولاد در حلقه‌های مختلف است تا بتواند نگرانی در تامین مواد اولیه را برطرف کند. به همین دلیل در سومین پروژه خود به سراغ پروژه آهن اسفنجی در سرمد ابرکوه رفته است. این پروژه آهن اسفنجی قرار است فولادسازی سرمد ابرکوه به ظرفیت ۱.۲ میلیون تن را تامین کند. سهم تجلی در این پروژه ۴۸ درصد است.

در نهایت تجلی در پروژه فولاد سرمد ابرکوه زنجیره ارزش فولاد را با سهم ۴۸ درصدی تکمیل می‌کند تا شمش مورد نیاز برای صنایع پایین دستی تامین شود، شاید به همین دلیل به سراغ پروژه کلاف سرمد ابرکوه با سهمی ۴۸ درصدی رفته است. در واقع سهامداران تجلی با هر سلیقه و نگاهی می‌توانند وارد سرمایه گذاری شوند. از سویی دیگر این پروژه در شرایطی قرار دارد که توجیه اقتصادی آن برای تجلی مشخص شده به همین دلیل ریسک سرمایه گذاری کاهش پیدا کرده است.

البته تجلی تنها به پروژه‌های فولادی اکتفا نکرده و با بررسی بازار‌های جهانی به سراغ حوزه زغال سنگ رفته است. سرمایه گذاری در زغال سنگ گلندرود باعث می‌شود که نیاز داخلی کشور تامین و حجم واردات این ماده معدنی کاهش پیدا کند. ۱۰۰ درصد بهره برداری از این پروژه در اختیار تجلی قرار گرفته است و همین موضوع می‌تواند سرعت بهره برداری از ذخایر زغال سنگ را افزایش دهد. این در حالی است که پیش بینی می‌شود تا پایان سال حدود ۹۰۰ میلیون دلار برای واردات زغال سنگ هزینه شود، در نتیجه بهره برداری از این پروژه می‌تواند از میزان ارزبری هم کاسته و نیاز واحد‌هایی همچون ذوب آهن اصفهان را تامین کند.

اما با توجه به هدف گذاری ۵۵ میلیون تن فولاد برای سال ۱۴۰۴، تجلی در پروژه فولاد کردستان نیز با سهم ۲۰ درصدی وارد همکاری شده است. این پروژه علاوه بر تولید فولاد، نقش مهمی در اشتغالزایی و توسعه مناطق غرب کشور دارد. پروژه آهن اسفنجی فولاد کردستان با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن در دستور کار قرار گرفته است و می‌تواند سوددهی خوبی برای این مجموعه و سهامداران آن به همراه داشته باشد. در ادامه تجلی با سهم ۲۰ درصدی در پروژه فولادسازی این مجموعه نیز حضور دارد که محصول نهایی آن ۱ میلیون تن ورق فولادی خواهد بود. تولید ورق فولادی با توجه به توسعه صنعت خودروسازی و همچنین صنعت لوازم خانگی بازار تقاضای بسیار خوبی در اختیار دارد که میزان سوددهی برای این مجموعه را افزایش می‌دهد.

اما تکمیل زنجیره ارزش می‌تواند میزان سوددهی را افزایش دهد، به همین دلیل تجلی تلاش می‌کند تا زنجیره ارزش فولاد در منطقه کردستان تکمیل شده و سوددهی سهامداران خود را افزایش دهد. براساس همین دیدگاه با سهم ۳۰ درصدی در بهره برداری از معدن سنگ آهن صاحب سقز با ذخیره قطعی ۵ میلیون تنی مشارکت کرد که میزان استخراج سالانه آن ۱۷۰ هزار تن است.

طلا و مس از دیگر حوزه‌هایی است که تجلی با حضور در شرق کشور به سراغ آن رفته است. در واقع تجلی با سهمی ۵ درصدی در پروژه بهره برداری از معدن جانجا در یکی از مهم‌ترین پروژه‌های بخش خصوصی در سیستان و بلوچستان شرکت کرده است. نگاه به بازار پیش روی مس نشان می‌دهد تجلی می‌داند باید به سراغ چه پروژه‌هایی برود که سهامدارانش متضرر نشوند. کنسرسیوم حاضر در این معدن، بهره برداری به مدت ۲۵ سال را بر عهده دارد.

فراموش نکنیم توسعه در بخش معدن نیازمند توسعه همه جانبه در تمامی بخش‌ها از جمله زیرساخت‌ها است. تجلی با داشتن شرکت مدیریت بین المللی همراه، جاده، ریل و دریا (هیمکو)، در زمینه زیرساخت‌ها پروژه احداث اسکله در استان هرمزگان را برای احداث پایانه مکانیزه تخلیه و بارگیری مواد معدنی در بندر شهید رجایی با سهم ۳۱ درصدی در دستور کار دارد. پروژه مزبور در سه فاز و با ظرفیت‌های فاز ۱ به میزان ۱۰ میلیون تن، فاز ۲ به میزان ۳۰ میلیون تن و فاز ۳ به میزان ۵۰ میلیون تن پیش بینی شده است.

دوازدهمین پروژه تجلی سهم ۶ درصدی در طرح ستاره سیمین هرمز است. این طرح می‌تواند به قطب جدید فولادی در کشور تبدیل شود و با توجه به دسترسی به آب‌های آزاد، فرصت طلایی برای توسعه صادرات در اختیار دارد. این پروژه شامل واحد فولادسازی ورق گرم به ظرفیت تولید سالانه ۳ میلیون تن، فاز اول احداث یک واحد مگامدل احیاء مستقیم به ظرفیت ۱.۷۲ میلیون تن در سال، گندله سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن در سال، مگامدول احیاء مستقیم شماره ۲ به ظرفیت ۱.۷۲ میلیون تن در سال ۲ واحد آهک سازی هر یک به ظرفیت ۱۲۰ هزار تن در سال می‌شود.

تجلی در شرکت معدن کار باختر با حوزه فعالیتی تملک و خرید و فروش معادن، اکتشاف، بهره برداری، استخراج، فرآوری، خردایش، شستشو، دانه بندی، تغلیظ و تسویه مواد معدنی سهامدار ۴۰ درصدی بوده و ۱۰ درصد سهام شرکت اکتشاف تجلی صبا را برای انجام عملیات اکتشافی در سراسر کشور در اختیار دارد.

نگاه به پروژه‌های تجلی نشان می‌دهد اگر سهامداران به دنبال سرمایه گذاری بلندمدت باشند، تجلی این شرایط را برای آن‌ها فراهم کرده است. از سویی دیگر این مجموعه با نگاهی تخصصی توسعه در بخش معدن به دست بخش خصوصی را محقق و نشان می‌دهد که بخش خصوصی می‌تواند عهده دار این توسعه شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 × = بیست هشت