بازار سنگ آهن کمی آرام گرفت


پس از آنکه چین جدیت تعهد خود برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای را با برنامه های کاهش تولید فولاد نشان داد، حال سنگ آهن به پایین ترین سطح خود در دو و نیم ماه اخیر رسیده است. افزایش تقاضا و محدودیت عرضه باعث شد سنگ آهن در هفته های اخیر به بالاترین حد خود برسد اما شتاب در تلاش های چین برای کنترل تولید فولاد و تضعیف تقاضا اثرات خود را نمایان ساخت.


سنگ آهن روز جمعه 7.4 درصد کاهش یافت و به 181.57 دلار در هر تن رسید و اکنون در بازاری نزولی است و 23.5 درصد از رکورد 237.57 دلار در ماه می کاهش یافته است. این افت قیمت بر ارزش دلار استرالیا هم اثر منفی داشته 0.7 درصد افت نمود.


به نظر می رسد قیمت سنگ آهن در حال حرکت به سمت کف است. کندی تولید جهانی و بازگشایی بخش خدمات در شرایطی است که واکسن تولید می شود و مقامات چینی می خواهند بازار کومودیتی ها را آرام کنند.


مقامات چینی روز جمعه اعلام کردند که رسیدن به هدف میزان انتشار کربن تا سال 2030 همچنان یک اولویت اصلی است و به زودی یک برنامه عملی در مورد چگونگی دستیابی به این هدف منتشر خواهد کرد. با این حال ، برخی معتقدند دولت چین نگران است که اقدامات انجام شده توسط برخی شرکت ها برای کاهش انتشار کربن بسیار تهاجمی بوده و اظهارات انجمن آهن و فولاد چین (CISA) در روز یکشنبه نیز سرمایه گذاران را نگران کرد.  این انجمن اعلام کرد که انتظار می رود تولید فولاد خام بیشتری برای رسیدن به اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از سوی دولت کاهش یابد.


در حالی که آنها می خواهند توسعه پروژه های با انتشار گازهای گلخانه ای بالا و مصرف انرژی را متوقف کنند ، همچنین می خواهند از اقدامات شدیدتری که شرکتها برای ضربه زدن به اهداف دولت بدون در نظر گرفتن پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن انجام می دهند ، اجتناب کنند.


چین که واردات زغال سنگ استرالیا را محدود کرده است ، امسال به دلیل گرمای هوا با کمبود برق روبروست. هفته گذشته اعلام شد که مصرف برق این کشور در 6 ماهه اول سال 16.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.


به گزارش فولاد ایران،  چین تاکنون موفقیت محدودی را در مهار تولید داشته است. تولید در نیمه اول سال 12 درصد افزایش یافت ، که این به معنای کاهش قابل توجه نیمه دوم سال برای رسیدن به هدف خواهد بود. با این حال ، نشانه های اولیه ای وجود دارد که خبر می دهد چین در مسیر درستی قرار گرفته است. بلومبرگ گزارش داده که تولید روزانه فولاد خام در کارخانه های اصلی چین در 10 روز اول جولای نسبت به ماه ژوئن 5.6 درصد کاهش یافته است. در ماه ژوئن نیز افت 5.6 درصدی داشته است. آخرین فشار های چین که باعث افت بازار سنگ آهن شده در حالی است که دولت از کارخانه های فولاد می خواهد که تولید خود را محدود کنند.


تمرکز سراسری بر پایین آوردن تولید فولاد باعث می شود قیمت سنگ آهن کاهش یابد بدون اینکه نیاز باشد حاشیه سود فولادسازان نیاز به کاهش داشته باشد. همچنین به این معنی است که بهره وری در کارخانه های فولاد از اولویت کمتری برخوردار خواهد بود.


از نظر تاریخی ، این شرایط باعث تغییر در ترجیحات برای خرید سنگ آهن می شود که تمایل به خرید گرید های بالا کاهش می یابد.  روندی که هفته گذشته با کاهش پرمیوم سنگ آهن خلوص بالا مشاهده شد. با این حال ، این لزوما تضمین نمی کند که تغییر ناگهانی به سمت سنگ آهن خلوص های پایین تر قریب الوقوع باشد. چرا که استفاده از عیارهای پایین سنگ آهن به معنای ناخالصی بیشتر و نیاز بیشتر به کک است.


با توجه به افزایش قیمت زغال سنگ و کک در چین ، شاید اقتصادی ترین تصمیم برای کارخانه های فولاد رجوع به سنگ آهن گرید های پایین تر نباشد. ترکیب بهینه مواد اولیه فولاد احتمالا تنها با کاهش نوسان قیمت های اخیر مشخص می شود که ممکن است هفته ها زمان ببرد.  کاهش قیمت سنگ آهن خلوص پایین تر باعث افت بازار در  جمعه اخیر شد. سنگ آهن خلوص 58 درصد 10.8 درصد کاهش یافت و به 131.50 دلار در هر تن رسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ شش = 10