نگاهی به بازارهای جهانی نشان می دهد که مواد معدنی استراتژیک و عناصر نادر خاکی آینده درخشانی دارند و ورود به این حوزه می تواند با سوددهی بسیار خوبی همراه باشد.
از سویی دیگر بهره برداری از این عناصر در تامین نیازهای داخلی صنایع مهم بسیار حائز اهمیت خواهد بود. این در حالی است که ایران هم از ذخایر عناصر نادر خاکی و همچنین مواد معدنی استراتژیک برخوردار است و سرمایه گذاری در این بخش می تواند با ارزش افزوده بسیار بالایی همراه باشد.
اهمیت این موضوع تا جایی پیش رفته است که حالا سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) به دنبال تدوین نقشه راه برای عناصر حیاتی و استراتژیک است.
حرکت به این سمت می تواند برگرفته از برخی پیش بینی ها در بازارهای جهانی باشد. به عنوان مثال پیش بینی ها بر آن است که قیمت مواد معدنی در سال 2023 با کاهش همراه است، در نتیجه حرکت به سمت بهره برداری از ذخایر عناصر نادرخاکی و عناصر استراتژیک می تواند به حضور در بازار  و جبران کاهش قیمت محصولاتی همچون فولاد، آلومینیوم و… بپردازد.
13 ماده معدنی شامل گرافیت، منگنز، فسفات، تیتانیوم، قلع، پتاس، سیلیس پرعیار، نیکل، لیتیوم، بور، وانادیوم، کبالت و عناصر نادر خاکی در دستور کار ایمیدرو قرار گرفته است تا نقشه راه بهره برداری از آنها تدوین شود و سرمایه گذارانی در این حوزه جذب شود تا در نهایت علاوه بر تامین نیاز داخلی به ارزآوری برای کشور منجر شود.
ایمیدرو در تلاش است در این نقشه راه، تکمیل زنجیره ارزش در این حوزه ها را تکمیل کند. امروز ایمیدور به این نتیجه رسیده است که باید به سمت موادی با ارزش افزوده حرکت کند.
 به عنوان مثال تنها به تولید شمش فولاد نباید اکتفا کرد، بلکه باید تولید فولادهای آلیاژی نیز در دستور کار باشد تا بتوان به ارزش افزوده بسیاری دست یافت. این موضوع در بخش معدن هم قابل اجرا است، یعنی نباید تنها به استخراج ذخایری همچون سنگ آهن، مس و… پرداخت، بلکه باید به سمت استخراج و استحصال ذخایر ارزشمند از عناصر نادر خاکی رفت.
موضوع تنها به تدوین نقشه راه ایمیدرو ختم نمی شود. این موضوع می تواند بستر را برای ورود شرکت های سرمایه گذار فراهم کند، که بررسی ها نشان می دهد، شرکت تجلی شانس بالایی برای بهره برداری از این نقشه راه و ورود به این حوزه دارد.
اما چرا تجلی می تواند در کنار ایمیدرو به بهره برداری از ذخایر استراتژیک پرداخته و به نوعی در این حوزه یکه تازی کند؟
تقریبا پیش از آنکه رییس هیات عامل ایمیدرو از تدوین این نقشه راه خبر دهد، مدیرعامل شرکت پروژه محور تجلی نیز از ورود به حوزه عناصر نادر خاکی خبر داده بود.
این مجموعه در تلاش است که وزن سرمایه‌ گذاری تجلی در مواد نادر خاکی را افزایش دهد. ورود به این حوزه برای تجلی از سوددهی بالایی همراه است و می تواند شرایط خوبی را برای سهامداران آن ایجاد کند.
تجلی براساس ارزشی که این مواد به همراه دارند تمهیدات لازم در زمینه اکتشاف و استخراج را بعمل آورده است. که این امر نشان ازانتخاب استراتژی صحیح و عزم این مجموعه برای حضور در حوزه عناصر نادر خاکی است.
حال چنین مجموعه ای با برنامه ریزی صورت گرفته و با نگاه بلند مدتی که به بازار دارد، می تواند به تحقق برنامه های ایمیدرو کمک کند و شاید بتوان این گونه بیان کرد که تجلی بازوی اجرایی ایمیدر در حوزه عناصر نادر خاکی می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× شش = 18